خرید و رزرو اینترنتی بلیط هواپیما و قطار

خرید و رزرو اینترنتی بلیط هواپیما و قطار با کارت شتاب در سایت hk24.ir | قیمت مناسب | راه جویان ققنوس شرق
سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و ماهان با امکان استرداد آنلاین بلیط | آژانس هواپیمایی راه جویان ققنوس شرق مناسب ترین قیمت | ایرلاین های معتبر | پشتیبانی 24 ساعته

طبقه بندی موضوعی

آیا می دانستید خرم آباد هم مقبرۀ بابا طاهر دارد؟

پنجشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵ ق.ظ

خرید اینترنتی بلیط هواپیما

آیا می دانستید خرم آباد هم مقبرۀ بابا طاهر دارد؟

همه ما می دانیم که آرامگاه بابا طاهر عریان در همدان و در میدانی به همین نام است.

اما جالب است که بدانید در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعۀ مشهور فلک الافلاک مقبره ای تاریخی وجود دارد که همۀ اهالی شهر آن را آرامگاه بابا طاهر یا به قول خودشان “باو طاهر” می دانند. نام این محله نیز بابا طاهر است.

بابا طاهر عریان همدانی

طبق شواهد و مدارک موثق باباطاهر، شاعر و عارف نامی در اواخر قرن چهار و اوایل قرن پنجم هجری، همزمان با دورۀ سلجوقیان می زیسته و تقریباً همه عمرش را در همدان ساکن بوده است.

باباطاهر اواخر عمرش را نیز در همدان سپری کرده و در آنجا دار فانی را وداع گفته و به خاک سپرده شده است.

شهرت باباطاهر در ایران به دوبیتی های اوست که به زبان فارسی و به گویشی نزدیک به لری سروده شده است.

تا پیش از همه جا ذکر می شد که دوبیتی های باباطاهر به زبان لری است اما زبانشناسان و گویش شناسان جدید برپایۀ مستندات زبانشناختی نوین، زبان دوبیتی های باباطاهر را فارسی و گویش آن را نزدیک به گویش همدانی و لری تشخیص داده اند.

خرم آباد و آرامگاه باباطاهر

به اعتقاد مردم خرم آباد، بابا طاهر که دوبیتی هایش در میان فارسی زبانان بسیار معروف است، اهل خرم آباد بوده و مقبرۀ او نیز در همین شهر است.

سال ها پیش در این مقبره کتیبه ای چوبین وجود داشته که روی آن شجرۀ شخص مدفون با ابیاتی نوشته و از وی با عنوان “بابا طاهر” یاد شده، همچنین طبق کتاب تاریخ خرم آباد نیز بابا طاهر از نوادگان امام هفتم (ع) بوده که پس از شهادت امام رضا (ع) به لرستان مهاجرت کرد.

بر این اساس قدمت بنای اولیۀ مقبرۀ بابا طاهر در خرم آباد به قرون اولیۀ اسلام می رسد. اما بنای فعلی متعلق به دورۀ خوارزمشاهیان است که در دورۀ صفویه بازسازی شده است.

برخی از کارشناسان میراث فرهنگی متعقد اند با توجه به سبک معماری بنای مقبرۀ باباطاهر و همچنین طبق منابع تاریخی احتمال می رود این مقبره محل دفن یکی از عارفان بزرگ آن دوره باشد.

یکی دیگر از دلایلی که این نظر را تأیید می کند این است که در لرستان لقب “بابا” برای کسانی به کار می رود که اهل حق هستند.

بنابراین به اعتقاد کارشناسان این بابا طاهر، بابا طاهر عریان همدانی نیست اما به باور اهالی لرستان این همان بابا طاهر است و هر سال روز عاشورا در مقبرۀ او مراسم مذهبی مشهوری با نام شمع افروزی و چهل منبری برگزار می کنند.

این مراسم توسط زنان حاجتمند با آداب ویژه ای صورت می گیرد.

ساختمان مقبره باباطاهر

ساختمان مقبره باباطاهر که به صورت هشت ضلعی است، متشکل از یک گنبد ساده و یک در ورودی است.

محل قبر احتمالی بابا طاهر در  سردآبه قرار دارد، ضریحی چوبی بر روی قبر وجود داشته که به مرور زمان از بین رفته اما سنگ قبر هنوز بر جای مانده و برای اهالی بسیار مورد احترام است.

مقبره بابا طاهر خرم‌ آباد، اسفند ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سیمین دخت گودرزی

منبع: جاذبه های گردشگری ایران

 

برچسب ها: خرید بلیط هواپیما | خرید آنلاین بلیط هواپیما | چارتر | قطار زندگی | قطار خاطرات | بلیط چارتر | بلیط هواپیما | بلیط قطار | قطار | HK۲۴.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۰۷
rah jouyan ghoghnos shargh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی