خرید و رزرو اینترنتی بلیط هواپیما و قطار

خرید و رزرو اینترنتی بلیط هواپیما و قطار با کارت شتاب در سایت hk24.ir | قیمت مناسب | راه جویان ققنوس شرق
سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و ماهان با امکان استرداد آنلاین بلیط | آژانس هواپیمایی راه جویان ققنوس شرق مناسب ترین قیمت | ایرلاین های معتبر | پشتیبانی 24 ساعته

طبقه بندی موضوعی

بزرگ ترین فرودگاه جهان کجاست؟

شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۳۲ ب.ظ

فرودگاه جدید استانبول بزرگترین فرودگاه جهان

امروزه سفر هوایی به اصلی ترین وسیله سفر تبدیل شده اند و روز به روز مسافران بیشتری از هواپیما برای سفر استفاده می کنند. از همین رو، هر کشور سعی می کند بهترین فرودگاه ها را برای مدیریت حجم روزافزون گردشگران بسازد. حتی کار به جایی رسیده که کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای ساخت بهترین و بزرگ ترین فرودگاه قرار گرفته اند و هرکشوری سعی می کند در این رقابت برنده میدان باشند. چندی پیش رجب اردوغان، رییس جمهور ترکیه فاز یک فرودگاه جدید استانبول را افتتاح کرد، فرودگاهی که گفته می شود قرار است بزرگ ترین فرودگاه جهان باشد! فرودگاه جدید استانبول به زودی قطب اصلی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز خواهد و عمده پروازهای این شرکت هواپیمایی به مرور از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید منتقل خواهند شد. از آن جا که استانبول مقصد محبوبی برای ما ایرانی هاست، مطمئنا بسیاری کنجکاوند که در مورد این فرودگاه بیشتر بدانند. به همین دلیل در این مطلب سری به ترکیه و استانبول می زنیم و شما را بیشتر با این فرودگاه و ویژگی های منحصربفرد آن آشنا خواهیم کرد.

بزرگ ترین فرودگاه جهان

چندی پیش و در روز ۲۹ اکتبر که روز ملی ترکیه است رجب طیب اردوغان فاز یک فرودگاه جدید استانبول را افتتاح کرد. این فرودگاه به مرور تکمیل خواهد شد و قرار است در چهار فاز افتتاح شود که هم اکنون فاز یک آن بهره برداری شده است. جالب است بدانید که این فرودگاه هنوز اسم مشخصی ندارد و به عنوان فرودگاه جدید استانبول نامیده می شود! امسال نود و پنجمین سالگرد استقرار جمهوری در ترکیه بود و به همین دلیل هزاران کارگر شبانه روز کار کردند تا فاز یک این فرودگاه عظیم را در ۴۲ ماه کامل کنند. اقدامی جاه طلبانه که برخی آن را به قدرت طلبی رجب اردوغان در منطقه و جهان نسبت می دهند. رییس جمهور ترکیه در مراسمی باشکوه این فرودگاه را افتتاح کرد و آن را بزرگ ترین فرودگاه جهان نامید. فرودگاه جدید استانبول در کناره دریای سیاه قرار گرفته و در فاز یک، پذیرش جابجایی ۹۰ میلیون مسافر را خواهد داشت. جالب است بدانید که طبق برنامه ریزی ها فرودگاه جدید استانبول هنگامی که تکمیل بشود می تواند تا ۱۵۰ میلیون مسافر را در سال جابجا کند و حتی امکان افزایش این تعداد به ۲۰۰ میلیون در آینده هم لحاظ خواهد شد و به این ترتیب، بزرگ ترین فرودگاه جهان خواهد بود. این رقم چیزی نزدیک به دو برابر بزرگ ترین فرودگاه فعلی جهان، یعنی فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتاست.

کادری سامسونلو، رییس شرکت های سازنده فرودگاه بزرگ استانبول در مورد این فرودگاه این طور می گوید: «این فرودگاه به عنوان بزرگ ترین فرودگاه جهان قرار است مهم ترین قطب بین آسیا و اروپا باشد.» همان طور که می دانید استانبول در حال حاضر دو فرودگاه، فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیحاگوکچن دارد و قرار است با راه اندازی فرودگاه جدید استانبول، عمده پروازهای بین المللی به این فرودگاه منتقل شوند. بعد از افتتاح کامل این فرودگاه، فرودگاه آتاتورک که در حال حاضر فرودگاه اصلی شهر است تنها برای پروازهای خاص و برنامه ریزی شده استفاده خواهد شد. حتی کد یاتای فرودگاه آتاتورک، IST، در آینده به فرودگاه جدید استانبول منتقل خواهد شد. با این حال، فرودگاه دیگر استانبول، فرودگاه صبیحا گوکچن که در بخش آسیایی شهر قرار گرفته، با جابجایی سالانه ۳۱ میلیون مسافر همچنان فعال و دایر باقی خواهد ماند.

مشخصات فرودگاه جدید استانبول

فاز یک فرودگاه جدید استانبول شامل ساختمان اصلی ترمینال به مساحت ۱٫۴ میلیون مترمربع، ۲ باند فرود، یک برج کنترل و ساختمان های پشتیبانی و حفاظت است. فرودگاه جدید در تقاطع جاده های آرناووتکوی، گوکتورک و چاتالسا و در شمال شهر استانبول ساخته شده است. این فرودگاه در کناره دریای سیاه و بین شهرهای ساحلی ینیکوی، تایاکادین و آکپینار قرار گرفته است. طراحی داخلی بزرگ ترین فرودگاه جهان به سبک اسلامی-ترکی خواهد بود و برج مراقبت لاله ای شکلش هم در سال ۲۰۱۶، برنده جایزه بهترین طراحی و معماری شده است. عزیزانی که تا به حال به شهر زیبای استانبول سفر کرده باشند حتما می دانند که مساجد و معماری عثمانی-اسلامی باشکوه آن ها جزء سمبل های استانبول به حساب می آید. در طراحی فرودگاه جدید استانبول هم این موضوع در نظر گرفته شده است و یک مسجد با معماری اسلامی-ترکی با الهام از مساجد مشهور استانبول مثل ایاصوفیه در این مکان ساخته می شود.

استفاده از تکنولوژی های پیشرفته

این فرودگاه از اپلیکیشن های متعدد موبایل و هوش مصنوعی برای سرویس دهی به مسافران استفاده می کند، از لحاظ انرژی بسیار کارآمد است و سیستم امنیتی فوق پیشرفته ای خواهد داشت. از جمله این فناوری ها می توان به این موارد اشاره کرد: تکنولوژی ها و فناوری های هوشمند و مدرن مثل فناوری تشخیص هویت بیومتریک، مراکز کنترل پاسپورت پیشرفته و هوشمند، مراکز تحویل اتوماتیک چمدان و بار و تکنولوژی های پیدا کردن مسیر که به مسافران اجازه می دهد مسیرشان را در بزرگ ترین فرودگاه دنیا پیدا کنند، مدت زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزنند و هنگامی که داخل فرودگاه هستند با صدای آلارم متوجه زمان سوار شدن به هواپیما بشوند.

فرودگاه جدید استانبول قرار است در زمینه های بسیاری رکورددار شود. یکی دیگر از این موارد، بزرگ ترین فروشگاه دیوتی فری یا بدون مالیات است که محصولات بیش از ۴۰۰ برند داخلی و بین المللی را در مساحتی بالغ بر ۵۳۰۰۰ متر مربع به مسافران عرضه می کند. علاوه بر این، مسافران می توانند از تکنولوژی های جدید خرید و اپلیکیشن های مختلف مثل «آیینه جادویی» استفاده کنند که به کاربران اجازه می دهد لباس ها و آرایش های مختلف را به صورت مجازی امتحان کنند و بعد با خیال راحت خرید کنند.

فرودگاه جدید استانبول قطب اصلی هواپیمایی مشهور ترکیه یعنی ترکیش ایرلاینز خواهد بود. در حال حاضر هم با افتتاح فاز یک این ایرلاین ترکی در حال برنامه ریزی پروازهای محدود داخلی و خارجی به آنکارا، آنتالیا، ازمیر، آذربایجان و قبرس شمالی خواهد بود و تا پایان سال عمده پروازهای این ایرلاین به فرودگاه جدید استانبول منتقل خواهد شد. به گفته مسئولین پروژه، این فرودگاه در زمان تکمیل نهایی میزبان بیش از ۱۰۰ شرکت هواپیمایی خواهد بود و به بیش از ۳۰۰ مقصد در سرتاسر دنیا پرواز انجام خواهد داد.

اعتراض های مدنی به ساخت فرودگاه

فرودگاه جدید استانبول هنگامی که در سال ۲۰۱۹ به طور کامل افتتاح شود از نظر اندازه از فرودگاه جدید داکسینگ پکن هم پیشی خواهد گرفت و عنوان بزرگ ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص خواهد داد. اگرچه ساخت و تکمیل فرودگاه جدید استانبول اقدامی مهم در صنعت هواپیمایی جهان به شمار می رود اما با اعتراض ها و مخالفت های زیادی همراه بوده است. در ماه سپتامبر گذشته، اعتراض های مدنی زیادی علیه این پروژه به راه افتاده است. شرایط کاری سخت و غیرانسانی کارگران و حتی مرگ چند کارگر، حقوق های پرداخت نشده، غذاهای ناسالم، حمل و نقل نامناسب و … از جمله دلایل این اعتراض هستند. بسیاری از کارشناسان نگران حقوق پایمال شده کارگران هستند و معتقدند که اردوغان برای این که این پروژه بزرگ را تنها در ۴۲ ماه تکمیل کند کارگران را به شرایط کاری مشقت بار وادار کرده است. سندیکاهای کارگری مدعی هستند که تاکنون ۳۷ کارگر در جریان ساخت فرودگاه جدید استانبول کشته شده اند و حتی ۱۰۰ مورد مرگ دیگر نیز اتفاق افتاده که گزارش نشده است. با این حال، وزیر کار ترکیه این ادعاها را رد کرده و آن ها را صرفا تخطئه دولت و تخریب این پروژه مهم عنوان کرده است. او مرگ صدها کارگر را کاملا بی اعتبار دانسته و تایید کرده که تنها ۲۷ کارگر به دلیل «مشکلات و بیماری و تصادف های غیرمترقبه حین کار» جان خود را از دست داده اند. حتی برخی منتقدان، اردوغان را قدرت طلبی در منطقه متهم کرده اند و عنوان کرده اند که هدف او از افتتاح این فرودگاه و صرف این همه سرمایه تنها نشان دادن برتری خود به بقیه دولتمردان دنیاست!

علیرغم انتقادها و مخالفت ها، اردوغان و همین طور مسئولین پروژه، نظری کاملا متفاوت دارند و معتقدند که ساخت فرودگاه جدید استانبول به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد صدها و هزاران شغل می شود و منجر به رشد اقتصادی استانبول و ترکیه خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که بزرگ ترین فرودگاه جهان در عمل چه مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت.

منبع: igairport.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی