خرید و رزرو اینترنتی بلیط هواپیما و قطار

خرید و رزرو اینترنتی بلیط هواپیما و قطار با کارت شتاب در سایت hk24.ir | قیمت مناسب | راه جویان ققنوس شرق
سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و ماهان با امکان استرداد آنلاین بلیط | آژانس هواپیمایی راه جویان ققنوس شرق مناسب ترین قیمت | ایرلاین های معتبر | پشتیبانی 24 ساعته

طبقه بندی موضوعی

نگاهی به گردشگری ورزشی

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹ ق.ظ

گردشگری ورزشی، دوست داشتنی پول ساز

 

اهل ورزش باشید یا نباشید ورزش بخشی مهمی از زندگی ما انسان ها است. مهم نیست ورزش کار حرفه ای باشید، برای دل خود ورزش می کنید یا فقط پای مسابقات مهم می نشینید، ورزش برای همه ما هیجان انگیز است. ورزش پدیده جالبی است، خصوصا آنکه دیگر فعالیت بدنی نیست صنعت است. بله ورزش در این دوره و زمانه در دنیا بدل به صنعتی با حواشی بسیار، پول فراوان و صد البته جذابیتی باورنکردنی شده است. همه می دانیم که امروزه برای برگزاری رویدادهای بزرگ مانند المپیک و جام جهانی فوتبال کشورها لابی می کنند، تلاش می کنند، سرمایه گذاری های عظیم می کنند تا بتوانند میزبانی مسابقات را به دست آورند. این همه کاملا نشان دهنده ارزش اقتصادی است که ورزش برای اقتصاد کشورها بازی می کنند.

در دوران دانشجویی به ما یاد دادند که در گردشگری همه چیز به طور بالقوه جاذبه است و باید با برنامه ریزی این ظرفیت های بالقوه را به جاذبه تبدیل نمود. حال یکی از مهم ترین ظرفیت هایی که در تمامی نقاط بدل به جاذبه ای مهم شده است، ورزش است. امروزه ورزش و فعالیت های ورزشی خود جاذبه های گردشگری اند. نمونه های بسیاری را می توان از جاذبه های گردشگری ورزشی نام برد، مانند شهر پکن با برگزاری المپیک یا آفریقای جنوبی با برگزاری جام جهانی و از هیچ کس پنهان نیست هزینه ای که این کشورها برای به دست آوردن میزبانی این رقابت ها به عمل آوردند. ارزش گردشگری ورزشی هنگامی بیشتر مشخص می شود که بدانیم دولت چین علاوه بر تمامی سرمایه گذاری هایی که برای برگزاری مسابقات المپیک به عمل آورد، کلاس های آموزشی برای مردم خود برگزار کرد تا چینی ها در مواجه با گردشگران همیشه لبخند بر لب داشته باشند، عملی که نشانگر اوج اهمیت گردشگری و گردشگران ورودی برای بازدید از المپیک برای این کشور بوده است.

این تنها گوشه ای است از صنعتی که گردشگری ورزشی نام دارد، اما باید دید که گردشگری ورزشی چیست و گردشگر ورزشی کیست؟ گردشگری ورزشی را می توان مجموعه فعالیت هایی دانست که گردشگران ورزش در طی مدت اقامتشان در مقصد گردشگری انجام می دهند. اساسا در گردشگری هدف اولیه از سفر است که شاخه گردشگری را مشخص می نماید و در گردشگری ورزشی هدف اولیه از سفر بازدید از یک رویداد ورزشی و یا شرکت در برنامه های ورزشی با هدفی غیر از ماموریت، مثلا شرکت در مسابقات قهرمانی، است. گردشگر ورزشی را نیز می توان گردشگری تعریف نمود که حداقل یک شب و نه بیشتر از ۱۲ ماه از محل سکونت دائمی خود با هدف بازدید از یک رویداد ورزشی و یا حضور در فعالیتی ورزشی، غیر از ماموریت و کسب درآمد، سفر نماید. محیط ها و مقاصد گردشگری ورزشی را می توان به روش های گوناگونی تقسیم بندی نمود، به عنوان مثال یکی از این روش ها،  تقسیم بندی محیط ها به دو گروه محیط هایی است که می توان آنها را تجدید کرد یا انتقال داد و محیط هایی که نمی توان آنها را انتقال داد یا تجدید نمود. محیط های تجدید پذیر یا قابل انتقال عموما محیط هایی انسان ساخت هستند، به عنوان مثال یک زمین تنیس را می توان در نقطه ای احداث کرد و پس از مدتی آن را در نقطه ای دیگر نیز ساخت. اما تعدادی از محیط ها که عموما محیط های طبیعی هستند را نمی توان انتقال داد و یا در نقطه ای دیگر بنا کرد، به عنوان مثال وزش باد برای کایت و پاراگلایدر سواران را نمی توان از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داد. گردشگران ورزشی را نیز می توان به دو دسته طبقه بندی نمود، گروه اول گردشگران ورزشی مشارکت کننده در فعالیت های ورزشی که این گروه از گردشگران خود در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند، مثلا به فعالیت هایی مانند گلف، سوارکاری، شنا، موج سواری می پردازند و هدف آنها از سفر، شرکت در چنین فعالیت هایی در مقصد بوده است و گروه دوم گردشگران ورزشی که تنها با هدف تماشا و به عنوان بازدید کننده فعالیت های ورزشی به مقصد سفر کرده اند، مانند بازدیدکنندگان از مسایقات المپیک یا جام جهانی.



حال که با مفاهیم گردشگری ورزشی و انواع گردشگران ورزشی آشنا شدیم جالب خواهد بود تا با ویژگی های گردشگری ورزشی آشنا شویم، گردشگری ورزشی دارای ویژگی های زیر است:

اختیاری بودن: به این معنا که گردشگری با تصمیم شخصی و نه از روی اجبار برای شرکت در فعالیت ورزشی یا بازدید به مقصد سفر می کند، به این لحاظ ورزشکارانی که با هدف شرکت در مسابقات ورزشی به مقصدی سفر می کنند، گردشگر ورزشی محسوب نمی شوند. در این جا ذکر نکته ای لازم است، بر طبق تعاریف فنی این دسته از ورزشکاران جزو گردشگران محسوب می شوند اما در طیف بندی گردشگران این افراد جزو گردشگر ورزشی به حساب نمی آیند.

فعالیتی برای گذران فراغت: سفر ورزشی باید با هدف گذران اوقات فراغت باشد

استفاده از کالاها و خدمات ورزشی: در گردشگری ورزشی فرد گردشگر باید حتما از کالاها و خدمات مرتبط با ورزش همانند خرید بلیط های ورودی اماکن ورزشی  و یا خرید و اجاره تجهیزات ورزشی استفاده نماید.



رویداد ورزشی و گردشگری ورزشی

رویدادهای ورزشی در گردشگری ورزشی یکی از مهم ترین و موثرترین روش هایی است که می توان فصول کم رونق را در گردشری به فصول پر رونق بدل نمود و این مطلب خود به تنهایی یکی از مهم ترین دلایل اهمیت گردشگری ورزشی و رویدادهای ورزشی است، برای انجام این مهم باید تلاش نمود تا رویدادهای ورزشی را در طی این فصول طراحی و تبلیغ نمود. در اهمیت برگزاری رویدادهای گردشگری ورزشی می توان به نکات زیر اشاره نمود:

برگزاری رویدادهای ورزشی سبب جذب گردشگران به یک منطقه می گردد، همچنین سبب جلب توجه رسانه های خبری و تبلیغ مقصد گردشگری توسط رسانه های عمومی می گردد. از سویی دیگر برگزاری رویدادهای ورزشی در مقاصد گردشگری سبب ایجاد تحرک در اقتصاد منطقه و همچنین ایجاد روحیه در مردم منطقه می گردد. تحقیقات نشان می دهد که با میزبانی رویدادهای ورزشی اطلاعات گردشگران در باره شهر، تجهیزات و امکانات، فرصت های سرمایه گذاری و جاذبه های گردشگری افزایش می یابد و احتمال حضور دوباره گردشگران در مقصد گردشگری نیز افزایش خواهد داشت. این همه به خوبی نشانگر اهمیت گردشگری ورزشی در اقتصاد کشورها است. ایران اسلامی نیز با دارا بودن انواع جاذبه های طبیعی می تواند طیف گسترده ای از ورزشکاران ورزش های مرتبط با طبیعت را جذب نماید. از سویی دیگر با سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های مرتبط با ورزش مانند ساخت ورزشگاه، استادیوم، زمین های ورزشی و غیره علاوه برآنکه می توان استعدادهای موجود در جوانان کشور را در زمین های مختلف ورزشی کشف پرورش داد، می توان از این تجهیزات در راستای جذب گردشگران ورزشی استفاده نمود. امید آنکه گردشگری ورزشی بیش از پیش در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی گردشگری ایران

https://goo.gl/iM3joD

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۸
rah jouyan ghoghnos shargh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی