تعمیر فوکر۱۰۰ نفت از زبان متخصصان این هواپیمایی
توضیحات مهندس مهدی خندانپور از متخصصان هواپیمایى نفت در خصوص رخداد دیروز فوکر١٠٠ این شرکت در فرودگاه اصفهان
چند تن از بهترین مهندسان با یک فروند فوکر۵٠ و تجهیزات لازم به اصفهان رفتند
مشکل به وجود آمده به این قرار بوده است:
NOSE DOOR ACTUATOR HYD LEAKAGE
پس از بررسی کامل سیستم و چک کردن قطعات متوجه مشکل شدند. ابتدا حدس بر
این بود که لاین یا تیوب شکسته شده باشد و یا دارای CRACK باشند اما با
بررسی دقیقتر متوجه می شوند که قسمت SUPPLY ACTUATOR دارای نقص شده است.
این نه به خاطر سهل انگاری و نه به خاطر فرود بد، بلکه به دلیل پایان عمر
قطعه بوده است. همان طور که میدانید قطعات دارای عمر بوده و سالها از این
قطعات استفاده می شود و بارها توسط کشور سازنده به شرط مصرفی نبودن تعمیر
می گردند.
(توضیح اضافه: قطعاتی که دارای Serial
Number نباشند، مصرفی اطلاق شده و بعد از یک بار استفاده عمرشان به پایان
میرسد. این اکچویتور جز قطعات مصرفی نیست)
لذا با توجه به
هوشیاری پرسنل مهندس اعزامی که قبل از اعزام به اصفهان بررسی ها و پیش بینی
های لازم را انجام داده بودند، قطعه ی معیوب از قبل پیش بینی شده و همراه
خود به اصفهان منتقل نموده بودند.
در انجام ترابل شوتینگ نهایی یقین حاصل می گردد که اکچویتور میبایست تعویض گردد.
خوشبختانه بعد از چندین ساعت کار بی وقفه، قطعه مورد نظر تعویض و با موفقیت تست می گردد. بالافاصله جک به اصفهان فرستاده شد و طبق AMM، عمل LANDING GEAR EXTENTION AND RETRACTION انجام گرفت و خوشبختانه این آپریشنال تست با موفقیت پاس شد.
بعد از هماهنگی های لازم با سازمان هواپیمایی کشوری و ارسال مدارک لازم از طرف مهندسی و تعمیرات مبنی بر صحت و صلاحیت پروازی و امور صورت گرفته، با فاینال شدن بررسی سازمان و تایید نمودن امور مشروحه، اجازه پرواز صادر شد و هواپیما هم اکنون در اهواز مستقر شده است.
لازم به ذکر است مسافرین پرواز دیشب اصفهان، با دیگر پرواز نفت به مقصد عزیمت داده شدند.
هواپیما در ساعت ۰۷:۱۵ پس از برطرف شدن نقص به وجود آمده در اهواز به زمین نشست.
کن نیوز ضمن خسته نباشید به تیم مهندسی هواپیمایی نفت، اسامی تیم تعمیرات را به شرح زیر به اطلاع می رساند:
آقای مهندس بهرمان.
آقای مهندس نجفی
آقای مهندس بختیاری
منبع: کن نیوز