دلیل عجیبی که چرا پنجره هواپیماها گرد است!
در طراحی هواپیماهای اولیه پنجره های چهارگوش خیلی باب شده بود، ولی بعدها چرا مدل پنجره ها تغییر کرد با این که همچنان پنجره های چهارگوش در صنعت اتومبیل سازی و ساختمان سازی استفاده می شود؟ می خواهید دلیلش را بدانید؟ زمانی که در دهه ۱۹۵۰، جت های تجاری با سرعت بیشتر و پرواز در ارتفاعات بالاتر به شهرت رسیدند، دو هواپیما سقوط کردند و به معنای واقعی کلمه در وسط آسمان از هم پاشیدند. دلیلش؟ پنجره های چهارگوش! گوشه های تیز این پنجره ها نقاط ضعفشان بودند زیرا با افزایش فشار هوا این نقاط بیشتر مورد فشار قرار می گرفتند و با قرار گرفتن مکرر در معرض فشار همین گوشه های پنجره منجر به فاجعه می شدند.
پنجره های منحنی از سوی دیگر دارای هیچ نقطه کانونی نیستند در نتیجه فشارهوا در یک جا جمع نمی شود تا باعث ترک خوردن و شکستن پنجره شود. اشکال مدور همچنین محکمتر و مقاوم در برابر تغییر شکل هستند و بنابراین در برابر تفاوت فشار بین بیرون و درون هواپیما مقاومتر هستند.